mandag, januar 22, 2007

Sløv trening.

I dag var vi på asko på fellestrening, for min del den sløveste treninga vi har hatt i historia. Oban fikk være med på en fellesdekk og Trixi var en tur ute å hadde litt figurant trening og sosialisering. Etterpå skipper jeg spinning treninga på 3t for å gå hjem å sløve.... huff og huff hvor skal dette ende?

Men vi er ikke bare sløve for tida, heldigvis. Etter snøfallet nå har vi fått en liten time for oss selv på banen. I går hadde vi riktignok besøk av en søt liten blanding, Tinka på 4 mnd, fra Charlottes omplassering. Hun vi bare så vidt være med å leke litt før "eieren" synes at hun var litt for vill og tok henne i bånd for å så stå 30min å se på mine hunder leke.

Trener litt lydighet med Oban med ballbelønning. Oban går fri ved fot som en helt for tida, men "bli" atferden ser nesten ut til å ha forsvunnet helt (sløve meg!). Med Trixi trener jeg "dekk" og fri kommado + venstre/høyre. Hun begynner å bli flink på dekk kommandoen selv på lang avstand, så lenge det ikke er noen fristene hunder i nærheten (damen er høyløpsk). Å ligge mens Obi løper etter ball er derimot enda altfor vanskelig. Er sløv til å trene nok med Trixi uten kommando, der er jo slik trening som styrker selvtilliten hennes.

Sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med dette med at mine kommandoer har to mottakere. Dag Owe foreslo å bruke forskjellige kommandoer. Tanken er god, bortsett fra selv Oban som ikke lærer spesielt fort, nå legger seg på "lie down". Observasjonslæring fungerer!

Ingen kommentarer: