mandag, januar 08, 2007

Rolige dager.

Den siste uken har vært rolig, kombinasjonen jobb og ørebetennelse gjør at jeg er litt slapp og sliten. Trixi har vært her siden tirsdag. Når vi har funnet tisseplass ute (litt skummelt å tisse i byen i starten), og funnet litt rutiner er hun en eksemplarisk hund å ha i hus. Hun ligger hovedsaklig rolig å sover hele dagen. Ute går hun stort sett løs. Vi har jobbet endel med at hun ikke skal hilse på alle vi møter, dvs at hun skal komme til meg når vi møter folk (klikkertankegang). Dette ser nå ut til å være i boks.

Onsdagen var vi på nidaros trening (kort). Oban var det mest fri ved fot trening. Han jobba ganske bra, dvs han jobbet bra så lenge ingen andre hunder gikk i nærheten av "belønningsfuglen" hans! Bør være flinkere til å ha på meg vesten slik at jeg faktisk har store nok lommer til å ha lillegutt sine store leker i lomma, -ikke på bakken når vi er på felles trening. Med trixi trener jeg utgangstilling og lineføring. Hun er arbeidsvillig, og lett og belønne, men jeg synes hun er litt for var på kroppsspråket mitt dvs. hun trekker seg for fort unna ved f.eks. belønning.

Lørdag var vi å runderte sammen med Elisabet med Ashley og Marit og Troya. Dette var første gang for de to andre frøknene. Desverre var området fult av rådyr spor så i første økt slo både Troja og Oban over på spor. 2 Økt med Oban gikk over all forventning. Han jobbet med høyt tempo og gikk fine linjer. Jobber fremdeles med korte avstander ca 10-15m, men ønsker at vi lykkes mest mulig. Siste figurant var litt vanskelig så måtte sende han to ganger, men ellers er det ingenting å si på denne økta. Etterpå gikk tok jeg med meg hundene og gikk til Rønningen. Trixi gikk løs hele tiden, gikk aldri mer enn 10-15m unna og så ut til å kose seg. Var selvfølgelig litt vanskelig å ikke få hilse på folk, men mot slutten kunne vi fint passere folk på 1m uten at hun prøvde å gå bort. Flink jente! Resten av lørdagen og store deler av søndagen gikk med på å sløve på sofa'n med feber....

Søndag ettermiddag dro vi likevel en liten tur ut å trente lydighet på statoil på rotvoll. Oban var ikke lufta skikkelig og var veldig ukonsentrert. Tok fram kjegle og jobbet med fremadsending til kon. Denne øvelsen ser ut som den er helt borte fra repertoaret :-( Innkalling med stå var også elendig. Siden han var litt ukonsentrert repeterte jeg stå momentet før selve øvelsen (noe jeg ikke pleier), han ble da så fokusert på stå momentet at han ikke ville opp i galopp, -ergo ingen kommando. Med Trixi jobbet jeg med hjelp av Håkon litt med å få opp fart. Trixi har kommet igang med å tilby atferd, og øvelsene nær regner jeg ikke med at skal by på de store problemene. Men hun er treg dvs hun er treg når hun er usikker på hva hun skal. Når hun løper i skogen, eller på gjeting har hun til gangs vist at hun kan løpe! Frivillig "innkalling" mellom to personer. Galloppstegene var ikke mange, men tipper det kommer om vi går litt opp på belønningskvalitet og får repitert det noen ganger til. Etterpå trene vi litt sitt og bli.

Ingen kommentarer: