tirsdag, januar 02, 2007

Oppsummering....

Ved års skifte hører det vel med å ta en liten oppsummering av det året som har gått, og se framover.....

2006 gav utfordringer vi ikke hadde regnet med....
Året startet med noe som faktisk var vinter ;-) Vi brukte hovedsaklig vinteren til å trene lydighet og varigjerte treningen med noen skiturer i marka. "Sommeren" kom tildlig, første helga i mai var jeg i Lakselv og holdt kurs for Porsanger hundeklubb og hadde nesten t-shorte vær. Samme var det i Trøndelag. April/Mai trente vi som noen gale for å starte kl 2 på nidaros stevne i slutten av mai, føler egentlig at vi er i rute. Trente også endel agility for oss selv eller sammen med Bente. Men planene ble brått endret. 20 mai blir Oban stygt bitt i foten og 5-6 uker går med på å holde hunden i ro! Etterhvert gav vi vel opp, såret gikk i løpet av sommeren stadig opp, men etterhvert plastret vi foten med sportstape foten de gangene vi trente. Dette fungere bra, men han fikk endel gnagsår. Sommerferien tilbrakte han hos Ragnhild, mens vi var i Skottland, før vi hadde en 10 dagers ferie først på lillestrøm og så på hytta på vestnes (der han faktisk gikk løs hele tiden og stakk ikke av engang!)

Høsten var travel, som alltid. Rakk ikke engang å komme meg ut på jakt (kanskje likegreit, det jeg kunne framvise på skytebanen var sørgelige greier). Jan Erik var en helgetur uten å se fugl, så fryseren er tom her i hus. Har holdt endel kurs, men tok meg også tid til å gå på et kurs selv også. Denne gangen ble det agilitykurs i Nidaros med Ingrid som instruktør. Vi har jo trent endel agility før, men har aldri følt at jeg har hatt helt kontroll, hverken på meg selv eller hunden. Kanskje spesielt på det første. Når jeg konkurrerte med gamle Trixi hadde jeg aldri problemer med føring, Trixi viste alltid hvor vi skulle (kanskje fordi det ikke gikk så fort?). Med Oban har det vært andeledes, jeg har alltid vært for treig, brukt feil arm, hatt feil posisjon på kroppen etc -alltid med resultat at bikkja går feil pga meg. I løpet av kurset fikk vi en hel del kontroll, og etter kurset viste jeg iallefall hvordan jeg skulle ha gjort det når det ikke gikk som jeg ville, -ikke verst bare det! Takk Ingrid!

I oktober startet jeg grunnferdighetskurs, og en av kursdeltaker'ne gav meg utfordringen om å starte på gjeterhundprøve (siden jeg mente han skulle starte lp til våren), og kanskje litt kjapt sa jeg ja. Desember gikk med på å prøve å finne ut hva i allverden en gjeterhundprøve går ut på. Og har i skrivende stund en border collie på gulvet, som jeg har hatt med meg to gang bland sau.

Må legge konkrete planer for 2007, men det får formuleres en annen kveld ;-)

Ingen kommentarer: