søndag, desember 31, 2006

Med Trixi på gjeting.

I går var jeg med Dag Owe på gjeterhundtrening på en Andres på Innset (jada ren galskap å kjøre så langt for å tren hund). På veien hadde var soloppgangen helt utrolig flott der hele Gaula var rosa. Temperaturen lå rundt null, klar blå himmel og sol hele dagen.

Vi trente på lam, som i utgangspunktet var litt sprekere enn sist. Denne gangen gikk det mye bedre, Trixi rundtet sauene, og fikk de inn til meg. Litt tull var det jo, men vi flyttet sauen ca 200m... -dvs denne gangen var det Trixi som gjorde det :-) Riktignok skulle jeg vist bare ha gått (istedenfor å nærmest stå stille), så det gikk litt tregt. Økt nr 2 gikk jeg og da gikk det hele mye fortere, -litt for fort når vi skulle prøve å få de inn på henger'n, men med "litt" hjelp gikk dette også.

Når vi er på lydighetstrening er jeg vant til at alle "stapper" hundene i bilen når de ikke jobber, men her ble hundene bare lagt ned, og fikk se på de andre. Det er helt klart mer krevende for eier å belønne hunden for ro ev. også å få hunden til å ligge. Men det at hundene lærer å slappe av selvom det er andre som jobber og det er ting som skjer rundt er nok en kjempefordel uansett hva slags trening du jobber med!

Dette var utrolig artig! Rart igrunnen at man kan bli så fornøyd med å greie å flytte 6 små sau hele 300m.

Ingen kommentarer: