søndag, desember 10, 2006

En ny brukshund?

Etter gps -spisinga var jeg bare en "smule" sur... Er langsint selvom jeg prøver å ikke vise det til bikkja. Dro på onsdagstrening med hund, og hadde han også ute for en figurant treningsøkt. Dag Owe fra grunnferdighetskurset hadde med seg Trixi (b.c) som jeg også trente litt med. Fikk utfordringen om å starte gjeterhund prøve med henne.... - og jeg sa vist ja. - Så nå leser jeg litt om gjeting. Er helt blank på både sau og gjeterhund trening :-S

I dag var vi med håkon & marte (og ola), morten & cecilie(karoline var vistnok også med), og cecilie H på rønningen å trente bruks. Jeg var litt spent. Vi har hatt mange treninger med figurant i enkle miljø, men ville det fungere i skogen? -Vi har jo stort sett bare hatt dårlige erfaringer med dette før. Marte og Cecilie er figuranter, og Oban løper uten å nøle mellom den, og leker alt det figurantene greier (nye snorer i lekene må kjøpes inn!). Riktignok ikke den store avstanden mellom figurantene enda (ca 30 m på det meste). Kjørte 5 slag. Kanskje ikke så mye å være stolt av (denne treningen er jo det mange gjør første gang de prøver), men for oss er det en seier, Oban jobber i skogen!

Etterpå gikk vi spor. ca 200m , 2 vinkler, varigjert underlag, lagt av Håkon med leverpostei i boks i enden. Oban går som vanlig raskt, slet litt i første vinkel (tok overvær på sporet lenger ut). Siste 100m går han konsentrert og rolig, -helt perfekt :-)

Ingen kommentarer: