tirsdag, desember 12, 2006

Om å forsterke uønsket atferd.

Har tenkt endel etter fellestrening i går (mandag). Trente hovedsaklig på ruta med oban, både med og uten musmatte. Trente og litt fri ved fot. -Oban gjorde jobben sin :-) Det var for glatt til at jeg ville ha en figurantøkt. Han har vært mistenklig bra å trene med etter fosen stevnet....

Trente to økter med trixi: litt musmatte, stå og sitt med noe bevegelse bakover. Musmatta tok hun ikke, hadde kanskje for mange klikk på at hun luktet på den? Men ellers jobbet hun veldig bra! Hun er utrolig kjapp. Eneste er at hun står som en ustå kalv, men regner med at det kommer seg når hun blir sikrere. Hun blir lett opphengt i godbithånda, enda jeg ikke har godbiter i den. -Uvant som hun er med godbiter har hun ikke skjønt at det ikke alltid er godbiter der (kanskje de vokser der inne?). -Dette vil forhåpentligvis forsvinne helt av seg selv, hvis jeg bare er flink til å aldri ha godbiter der.

Etter siste økta hadde jeg henne stående ved meg. Og hun er merkbart mye mer urolig denne gangen enn sist. -Kanskje fordi hun har blitt belønnet mer for eget intiativ under treninga, men sikkert fordi jeg gav henne noe oppmerksomhet sist. Dette ER en hund som kan flyte på sjarmen..... Skal jeg kunne trene med henne må det trenes på å bare stå å slappe av uten å trene, og jeg være superflink til å ignorere alt av mas.

En ting med å trene to hunder, jeg blir lite sosial. Fikk jo knapt snakket med noen før jeg var ferdig med å trene, og da var folk begynt å reise hjem....

Ingen kommentarer: