mandag, juli 28, 2008

Forebygging av problem atferd...


Er en ny tur på hytta, dag nr en hadde obi seg en liten tur ned til sjøen, men var ikke borte så lenge som sist...
Da satt jeg meg ned å grublet på hvordan jeg skal stoppe han i å stikke av på den måten. Det enkle alternativet er jo selvfølgelig å ha han i bånd. Men dette er både tungvint og kjedelig. Noe av det som er deilig på hytta er jo det at han kan styre seg selv...
Så vi får ta utgangspunkt i den observerbare atferden; Oban løper etter fugl. Jeg valgte i mitt forsøk på å løsning rett og slett å se bort fra den siste biten og sier at Oban løper... Ergo må jeg få han til å løpe på mine primiser. Så her har det blitt ballkasting i skogen, noe som gir han god mulighet til å også bruke nesa, til morgen, middag og kvelds... Nabo ungene Vetle, Ada og Fredrikk, med den fete hunden Juno(han er virkelig den feteste hunden jeg har sett!) har vært til god hjelp til aktiviseringa. Det overrasker med stadig hvor mye energi den hunden har, selv i 30 varmegrader og med dårlig kondis...

Ingen kommentarer: