fredag, februar 08, 2008

Et skritt fram og to tilbake?

Det har vært lite trening siste uka. Sist helg var vi 4 dager i åre, uten hund. Oban fikk være hjemme sammen med Wenche og Espen. De leker, går tur, koser og gir mat så han lider ingen nød (selvom jeg tror Obi synes Wenche er fælt vanskelig å tigge mat fra!). Ellers begynner jeg å få litt panikk for konkurransen i april. Tida går jo så fort!

Har hatt noen små treninger siden vi var på trening sist onsdag. Da var det hopp over hinder som hovedsaklig stod på programmet. Av en eller annen grunn sliter han med tilbake hopp når han sitter på skrått på hinderet... agilityhunden...

Onsdagen var vi på fellestrening igjen. Og Oban er bare rar... Full av iver og innsatsvilje, med et så høyt energi nivå at når han først begynner å løpe er det vanskelig å stoppe ;-)

- Fri ved fot. Dette blir som vanlig bedre med intensiv trening. Når det er lenge siden vi har trent er den "hoppende" og uryddig. Nå begynner den å få bedre form og er egentlig helt ok. Må trene mer på korrekt utgangstilling.
- Innkalling med stå: Litt opp og ned. Har tatt fra hverandre øvelsen igjen, ikke helt fornøyd med stoppen.
- Stå under marsj. Ok men Morten D kommenterte at jeg senker farten før kommando. Teit feil. Begynte å ta den fra hverandre igjen.
- Dekk under marsj. Bedre enn stå under marsj. Må bare holdes ved like.
- Fremadsending til kjegle. -Han synes det er greit å stoppe rett forran kjegla. Litt usikker på hvor mye jeg skal bry meg om det, og i såfall hvordan skal jeg løse det? Noen tips? Problemet med å bruke target her er at han blir så fokusert på target at det virker ikke som han oppfater kjegla....
- Apport: Med vedkubbe for annledningen. Fremdeles flott :-)

Selvom jeg ser god effekt kjedinga ved at øvelsen blir veldig bra mot slutten (bikkja nesten rister av forventning av kong eller ball), synes jeg fremgangen er liten. Må få litt instruktsjon framover tror jeg, har mekka for lenge aleine...

1 kommentar:

Håkon Groven sa...

Et alternativ til å bruke target kan kanskje være å bare shape det?

Mitt forslag er å starte på kort avstand (en-to meter?). Og shape at han skal stille seg bak.

Dette er fin kjøkken-trening :)

Jeg hadde latt være å sende han fra ti meter helt til dette ser bra ut på kortere avstand(øk avstand gradvis).

Kombiner evt. denne treninga med innkalling fra bak kjegla (siste ledd).

Uansett hvordan du velger å gjøre det bør du sikkert være nøye med belønningsplassering.

Jeg hadde konsekvent belønna bak helt til det begynte å bli skikkelig bra. Først da kan du kvalitetssikre ved å belønne annerledes.