tirsdag, oktober 24, 2006

Det går opp og ned....

Etter en super gjennomgang av nesten alle øvelsene søndagen for 1,5 uke siden gikk det brått nedover. Sist onsdag var jeg FRUSTRERT og helt klar til å gi opp alt som heter lydighetstrening. Selv inne med kort avstand så det ikke ut som han hadde noen som helst begrep om hva jeg snakket om. Han bare satt der, og trakk ørene bakover når jeg gav en kommando. Jo surere og mer frustrert jeg ble, jo mer dempet Oban. Dette førte til en laaang tenkepause og diskusjoner med Jan Erik. Jan Erik konkluderer hardt og brutalt med at med engang jeg melder meg på stevne, blir jeg stresset i treningen og slutter å ha det gøy, for nå er det alvor.

Vendepunktet - lykken er en stor pipeball fra plantasjen!

Fredag gikk vi tur med Anne Marit og Tassen i marka. Oban fikk løpe løs i 2 timer og storkoste seg. Fredag tok vi helt treningsfri ute. Men trene avstandskommandering inne. Masse masse belønning, og gjorde det lett nok til at Obi lykkes. Lørdag var jeg på plantasjen og kjøpte ved. -Dro med meg en liten, billig veske med hundeleker, og Oban ble GAL - positiv GAL!

Søndag, i går og i dag har vi hatt lange treningsøkter. Har passet på å gått endel tur og slik at han blir sliten utenom også, -vi har begynt med Geocaching (http://www.geocaching.com/), kjempe artig!

I dag har vi gått gjennom alle øvelsene. Jobber han noe som ligner det han prestrerte i dag på lørdag er iallefall jeg lykkelig! I dag var vi på nidar, og jobbet stort sett 3 øvelser før belønning.

Fri ved fot. -Veldig bra - han går tett og fint, men konstentret kontakt.
Dekk under marsj - Lenge siden denne har vært så rask. Siste gjennom gang av denne tok han nesten litt for mye "sats" i det han la seg ned.

Innkalling med stå. -Dette er den eneste øvelsen som har fungert den siste uka. -Gutten har begynt å forstått hva det dreier seg om :-D Kan selvfølgelig få enda bedre stopp, men nå holder han full gallopp og stopper på akseptabel lenge etter kommando.

Stå under marsj. -Ok

Apportering. Denne er bare kjempe bra! Høy fart begge veier, fint opptak og ingen tygging. Eneste jeg kan trene på her er at han slipper litt fort.

Fritt hopp over hinder med sitt. -Denne kan han ikke enda. Selvom jeg nå har lånt hoppehinder har jeg vel hatt 4 økter med denne øvelsen :-S Denne må jeg jobbe mer med. Tilbakehoppet og foten er fin, men det er vanskelig for han å selvstendig hoppe hvis jeg står helt passiv.

Fremadsending med stå. Denne fungerer enkelt vis, men når vi skal sende til en kjegle som har stått hele økta tuller han noe. Denne må jeg jobbe mer med.

Avstandskommandering, denne begynner også å løsne, men ikke helt bra ennå. -Denne øvelsene må jeg ALDRI feile, -da stopper han å gjøre øvelsene helt og holdent :-( Har prøvd de siste dagene å bare "hjelpe" slik at han greier øvelsen de gangene han feil (i praksis gå nærmere), fullføre og heller bare si "flink gutt" eller noe, og ikke belønne. Dette ser ut til å fungere, og feilene blir færre og færre :-)

Helhet: i dag må han bare få 10 av mor. Han har jobbet konsentrert, hatt høy intensitet og vært flink i dag! På ene "belønningsrunden" fant han et dyr i skogkanten (har både sett flere rotter, rev og grevling rundt banen), dette var helt tydlig SKUMMELT. Men han tok seg inn og jobbet også den siste biten av treninga, selvom jeg så at han voktet seg for å gå fornære buskene....

Ingen kommentarer: