tirsdag, august 01, 2006

Første fellestrening.

Da har vi vært på første fellestrening etter ferien. På en grusbane i Børsa, med Canis gjengen. Oban jobber greit, han er stort sett konsentrert. Han er løs hele tiden. Binder han opp to ganger når han er skikkelig ukonsentrert. Være er overskyet, og bruker "elmo" (en høy silikon "bamse" med fyll) som belønning. Ved fellesdekk brukes frolic og doko (som har vært i lomma siden før ferien, -skikkelig kvalitet ;-).

- Fri ved fot er ennå litt rotete, det er den alltid når det er lenge siden vi har trent skikkelig. men erfaring tilsier at vi bare trenger noen økter til med belønning i rett posison ordner dette seg.

- Innkalling. Kjører bare rene innkalling mer fri signal når farten er høy. Passer på å varigjere avstanden til meg. 4 rep.

- Dekk fra holdt. Første gjennomkjøring er perfekt, og dum som jeg er må jeg bare prøve en gang til. Da setter han seg ikke ved holdt, og jeg "feiler". Neste gang legger han seg ikke i det hele tatt :-( Han takler rett og slett ikke at han feiles lenger.... Kutter ut øvelsen og trener bare på holdter.

- Felles dekk. Sist vi hadde felles dekk hadde vi kryp og reis og full pakke. Drøyer det ikke i tid denne gangen, men går fram og tilbake og belønner (går etterhvert 15-20m). Oban ligger stille. Tam var borte engang for å hilse, Oban reiste seg, men på min kommando kommer han rolig mot meg, uten å lage noe som helst bråk. Etterpå oppdager han kyrne som står på enga bak oss, og er "borte" et lite minutt, merklig nok blir han veldig gira,-han som er redd kyr! Skjønner vel ikke hva det er, men tar seg heldigvis inn igjen.

- Fremadsending til kon. Her kjørte bare frivillig løp til kon, fokus på fart. Han slurver av og til og stopper 1/2m før, jeg avventer og belønner når han går helt bort (uten å kalle han inn). Neste repitisjon går han helt ut igjen.

- Apportering. 2 repitisjoner. Perfekt :-)

Alt i alt en helt ok trening. Må tenke mer på hvordan jeg skal takle feil. Selvfølgelig er det ønskelig at treningen ikke innholder feil, men i praksis vil man alltid bomme på kriteriene en og annen gangen, eller at hunden tester.

Ingen kommentarer: