fredag, april 28, 2006

Slalomtrening del 2

Hvorfor gjøre det enkelt når jeg kan gjøre det vanskelig? -Av og til tenker jeg så komplisert at det er ikke til å tro, ikke rart bikkja har vanskelig for å henge med!

Har fundert i hele dag på hvordan jeg skal løse slalomproblemet, en ting var sikkert, kan kunne ikke fortsette slik jeg har gjort. Har lenge hatt lyst til å prove 2 + 2 metoden, men har bare en 6pinners slalom så det utgår. Men hvordan kan jeg få opp belønningsfrekvensen, og likevel ikke stagnere på 3 pinner?

Jeg har tren med en makaroni , og slet med å få hunden til å gå 2 makaroni etterhverandre, alstå rundt pinne 3. Men hvorfor trene med bare 3 og 4 pinner? Jeg satte på alle pinnene og slapp hunden. I starten klikket klikket jeg for hver gang han rundet høyresiden av pinnen, belønnet på stedet, og lot han gå videre. Passet hele tiden på at jeg varigjert hvor jeg stod, og kastet godbitene til han. Nå fikk jeg endelig høy frekvens, og bikkja var konsentret. Ganske snart varigjerte jeg hvor jeg klikket og lot Oban gå 2 og 3 pinner før jeg klikket. Mot slutten av økta prøvde jeg å la han gå hele slalomen og det gikk! -Gjett om gutten fikk resten av godbitene da :-)

Regner med at jeg må fortsette på samme måte endel økter til, -men endelig ser det ut til å ha gått opp et lys for oss begge ;-)

Ingen kommentarer: