onsdag, desember 27, 2006

en rolig jul....

.... Her i huset har det vært en veldig rolig jul. Vi har prøvd å gå en tur på "fjellet" hver dag, men med regn, regn og atter regn må jeg innrømme at det har blitt slurvet enkelte dager (bikkja har dog fått langtur med Elias og Trym).

Bilde under viser turen 1 juledag. Eneste dagen jeg hadde selskap på tur... dvs nesten, Gikk egentlig tur med Jan Erik, Øyvind(bror til Jan Erik) og bikkjene til Øyvind, men høyt tempo i kombinasjon med terrenget gjorde at jeg lot de gå fra meg etter knappe 2km. Kneet takler slikt dårlig. Men jeg og Oban hadde en fin tur over på andre sida av øya.



Ellers har vi fått gått to spor, og hatt noen økter med feltsøk. Sporene har vært 300m, 4 vinkler og en liggetid på en 4-5timer i regn. Disse har han gått fint og konsentrert nesten fra start. Vinklene derimot har vært "dårlige", dvs han går over vinkelen med 10-15m før han registrerer at han er ute.... Noen ganger ser han bare så rar ut når han oppdager at han ikke har sporet, stopper opp, ser seg omkring og ser på meg. Men han tar seg inn igjen, og ringer seg inn helt etter boka, hver gang! Mor har i tillegg lært å snøre skoene skikkelig når hun skal ut å gå spor i "sump".

Feltsøk.... her må det nok trenes :-S Så lenge vi har jobbet med kjent gjenstand har han gått ganske bra. Det ser ut til at han forstår å søke rett forran meg, og han kommer pent tilbake i utgangsstilling med gjenstand. MEN med nye apportgjenstander holder han ikke fast i det hele tatt (slipper ofte med engang jeg bøyer meg). Kanskje en kombinasjon av at belønningen var veldig sterk, men må begynne å trene på nye apportgjenstander igjen.

Ingen kommentarer: